Created by potrace 1.15, written by Peter Selinger 2001-2017

Świat dzieci z zespołem Aspergera – jak skutecznie prowadzić terapię

Zespół Aspergera – to brzmi groźnie i rzeczywiście groźną choroba jest. Choć zdrowie fizyczne chorych zagrożone nie jest, to jednak ich funkcjonowanie w społeczeństwie jest mocno zaburzone. Zespół Aspergera nie polega na wycofaniu się do własnego świata, ale pewne zachowania chorych znacznie odbiegające od przyjętych schematów i norm nie pozwalają im na pełne korzystanie ze wszystkich uroków życia.

Jak rozpoznać zespół Aspergera?


Z postawieniem diagnozy mają często nawet wybitni specjaliści. Rodzice dzieci cierpiących na zespół niejednokrotnie mówią, że wszystkiemu winna jest szkoła, bo wcześniej dziecko było mądre i chętnie się uczyło. To fakt, ale w przypadku tej choroby należy zwrócić uwagę na to, czego dziecko się uczyło. Dzieci z Aspergerem są mądre i wygadane, chętnie popisują się, niekiedy bardzo specjalistyczną i szczegółową, wiedzą z ulubionej dziedziny. Problemem jest to, że mają tylko jedną taką dziedzinę. I gdy przychodzi czas na szkołę i naukę wielu przedmiotów aspergerowcy wykazują niechęć, źle się zachowują na zajęciach, buntują się. To właśnie wówczas rodzice zwracają się po pomoc, a po postawieniu diagnozy rozpoczynają terapię dziecka.

Pomoce do nauki, które wspomagają terapię


Dzieci z zespołem mają często problem z abstrakcyjnym myśleniem, nie docierają do nich przekazy metaforyczne, odczytywanie mimiki, gestów też jest zaburzone. Książki dla dzieci z zespołem Aspergera mają za zadanie przekazać zasób określonych wiadomości tak, aby skłonić do zainteresowania się daną tematyką. Napisanie takiego podręcznika jest wyjątkowo trudne. Skłonienie młodego człowieka do zainteresowania się czymś innym, niż jedna tematyka nie uda się, jeśli książki dla dzieci z zespołem Aspergera nie uwzględnią typowego dla tego schorzenia sposobu postrzegania i odbierania świata oraz trudności w uspołecznieniu. Dzieci z zespołem wprawdzie nie izolują się od grupy rówieśniczej, ale nie lubią i nie potrafią pracować w zespole, z trudnością nawiązują poprawne i trwałe relacje.

Do nauki, do poznawania świata zachęcić mogą książki czy podręczniki o wysokiej jakości graficznej, zawierające zweryfikowaną, dobrze opisaną aktualną wiedzę naukową, dostosowaną do wieku, czy raczej poziomu percepcji dziecka.

Comments are closed.